cerita dalam kain

Kadang kadang aku terfikir sejenak. Mengapa ada orang nak jaga tepi kain orang lain? Perlukah kita bukak kain orang itu dan tgk apa isi dalamnya? 
Mungkin perlu berdasarkan kepada keadaan dan situasi tertentu yang kain itu perlu dibukak. Dan pada keadaan dan situasi yang lain pulak adalah sangat menggampangkan untuk melihat perkara itu. 
Bagi aku ada sebab dan munasabab seseorang itu nak sangat sangat membukak kain orang lain. 
1) nak tahu apa ada dalam kain orang itu. 
2) nak bezakan benda dlm kain org tuh dengan benda dalam kain sendiri 
3) nak tahu dlm kain org tuh pakai aper lagi 
4) nak bezakan kain dia dengan kain orang lain 
5) saja saja nak tgk dlm kain orang, rasa cam takder kerja la pulok 
6) nak bagitau kat orang pasal benda dlm kain orang lain
 Itu hanya secebis pendapat dari aku yang dangkal,dungu, bebal, bodoh, sengal, dan apa apa lagi yang orang boleh takrifkan tahap kebaghalannya. 
Aku kan budak baru belajar. So terpulang. Samaada suka tau tidak dengan apa yang aku tulis, terpulang. Asalkan aku suka. Peduli apa org lain tak suka. Ada ku kisah. 
Dalam banyak banyak api, api hatilah yang paling payah nak padam. Dalam banyak banyak perang, perang dlm jiwalah yg paling degil nak hilang. Berbaik baiklah. berlembut lembutlah. Carilah sayang di dalam benci, rendahkan hati, bukalah hati. Hormat cara orang, faham kita berbeza. Biar orang jadi orang, biar kita jadi kita.
 
Monolog rasa aku yang terkesima @wayzaznotanemptyhand

Comments